Olin Ramin kans Isojoella. Oltiin pilikillä - mun porukoitten pihas! Kevät oli tuloillaan ja lunta oli sulanu sen verta, että meirän pihas oli varmaan metri vettä ja sen päällä oli jäätä. Jää ei vaikuttanu kauhian kestävältä mutta silti me tallusteltiin jään päällä ja Rami kairas siihen reijän.

Mulla ei ollu omaa pilikkionkee ollenkaa, mä lähinnä kattelin vieres ku Rami koitti pilikkiä ja välillä mä kävelin sitä jäätä pitki ja koitin, kestääkö se. Paikoin se natisi vähä uhkaavasti, mutta aattelin että eipä täs taira hukkumisen vaaraa olla, ja jos retut kastuu ni äkkikös tästä pääsee tupahan lämmitteleen.

Ramin pilikkireikä jääty ja sen täyty kairata uusi. Rami kairas uuren reijän, mutta jostain syystä se ei kairannu sitä ihan jään läpi asti. Mä kattelin sitä reikää ja sanoin Ramille, että sitä tarttis viä vähä kairata. Rami lykkäs jääkairan mulle ja mä viimeistelin homman. Mä jäin kauhoon reijästä jääsohojoo pois ja Rami otti kairan ja kiipes meirän pihan keskellä olevan lumikasan päälle. Se kairas sinne reijän ja sano pilikkivänsä siä lumikasan päällä, ku siä jäällä pilikkimiseen tarvittiin kalastuslupa eikä meillä ollu semmosia.

Viä hetki sitte oli ollu suojakeli, mutta huomasin, että oli alakanu pakastaa uuresta. Jään reunoilla läikkyvän veten päälle oli muorostunu ohutta riitettä. Sitte huomasin myös, että meillä mukana olleet kimpsut ja kampsut oli semmoses paikas, että niihin pääsi vesi ihan justiinsa! Mä huusin Ramin hätihin ja käskin sen nostaa meirän repun ja varsinki mun käsilaukun pois vetestä! Just ennenku Rami sai mun käsiveskan nostettua ylähä, se hörppäs vettä oikeen kunnolla ja mua harmitti, että ny mun käsilaukus olevat tavarat olis aiva läpimärkiä.

Nappasin laukkuni ja menin tupahan. Pääryinki Turkuun mun ja Ramin kämpille. Menin keittiöön ja nostelin laukustani tavarat tiskipöyrälle. Ei mulla lopulta eres ollu siä laukus juuri mitää muutaku kalenteri ja pikkuruinen käärö, minkä Rami oli mulle tuonu aiemmin päivällä kukkakaupasta.

Aattelin, että täytyypä samantien kattoo, minkämoisen kukan Rami on mulle ostanu. Paketti oli vaan niin pieni, semmonen jäätölötötterön kokonen, ja aattelin että ei tänne kyl kovin erikoista kukkaa mahtusi. Revin käärön paperit auki ja kääröstä paljastu porkkana! Repesin nauraan ja mietin, että kyllähän se Rami mua sentäs joskus kuuntelee, mä ku oon sille sanonu ettei mulle kannata ostella kukkia ku kissat ne tärvelee kumminki, että ostaa sitte mieluummin vaikka yrttejä tai muuta järkevää. Nymmä sain sitte porkkanan!

Heitin märät käärepaperit roskiin ja rupesin kuoriin sitä porkkanaa kuorimaveittellä, aattelin että syönpä tän pois samantien. Sitte rupesinki miettiin, että ei kai tää vaan ollu mikää vihijaus, että mun pitääs olla laihempi?!