Taas ku kevät on aikansa eristyny, ni aamu aamulta puskee enempi valoo tupahan ku herättyänsä aukoolee sälekaihtimia. Ei siitä viä niin montaa päivää oo, ku ikkunoosta näky lähinnä mustaa, vaikka mihkä aikaan olis pihalle kattonu.

Tänään, ku pimiähän tottuneet silimät sirris tuota sokaasevaa valoilimiöö syynäälin, keksin ratkasun mua ja varmasti montaa muutaki kummastuttaneeseen mysteeriin. Tarkotan sitä jokakeväästä poruutesta siitä, että mistä tätä pölyä on näin kauhiasti tullu? Ennen tietysti porukka on uskotellu ittellensä, että no se pöly on siinä ollu ihan ties mistä asti, mutta lisääntyny valo vaan jotenki saa sen näkyhyn paremmin. HÖLYNPÖLYÄ, sanon mä! Mä nimittäin vakuutuin siitä, että valo ei saa pölyä näkyhyn paremmin, vaan se pöly TULEE sen valon MUKANA! Kai kaikki ny on kuullu sanan "aurinkopöly"? :D

Ja pyhkikää ny pölyjen lisäks nuo typertyneet ilimeet naamoiltanne ku tätä lujette. Mä oon nimittäin ratkassu tän oivalluksen lisäksi pari muutaki ihime juttua, eli tuon salaperääsen aurinkopölyn aiheuttamat sivuvaikutukset. Kun keväällä valo eneneväs määrin tuppaa tupahan ja täyttää joka kolosen aurinkopölyllä, mitä tekeekää ihiminen? No vittu se pistää pystyyn tapahtumaketjun nimeltä KEVÄTSIIVOUS! Ja tästä luonnollisena jatkumona on Juhannussiivous, koska just keskikesän aikaan päivä on pisimmillään ja tietysti sitä aurinkopölyäki on paikat väärällänsä. Ei tuohon muutakaa selitystä voi olla, koska mä en oo koskaa ymmärtäny sitä, mikä vitsi on jynssätä koti puhtaaksi juhannuksen erellä, ku taatusti enin osa suomalaasista viettää juhannuksen josaki muualla ku kotona!

Sitte ku kesä taittuu syksyyn, ni Auringon viimeenen kosto ennen talaven pimeyttä on viä saada aikaan syyssiivousvillitys. Mutta mikä selittää joulusiivousintoilun, ku jouluhan vietetään vuoden pimeimpänä aikana? No se taas on joka oksalle kylyvetyn jouluvalosaastan aiheuttama keinotekonen tila. Eli sama idea ku kirkasvalolampus sikäli, että keinovalolla hämätään ihimisen mieltä. Auringonpöly on myös kaikenlaisten turhanpäivästen ideoitten, kuten viikonloppusiivousten, takana. Arkisin ku ihimiset on niin työhönsä uppoutuneita, eiväkkä kerkiä luonnonvalosta nauttia, ni viikonlopun koittees tyypit menee ihan sekasin. 

Huomioitavaa on se, että auringonpölyä ei pirä sekottaa tavallisiin, villakoiriksi kutsuttuihin nöyhtäkasoihin, mitä tupahan kertyy tasasesti ympäri vuoden. Toki villakoirien yks ominaisuus on, että ne saattaa myös imee itteensä aurinkopölyä, mutta villakoirien syntymekanismi on eri ku aurinkopölyn.

Kaikista helepoin konsti torjua auringonpölyä on tietysti pitää verhot kii. Mutta valitettavasti luonto on ollu sen verran juoni, että useimmat ihimiset nauttii valosuuresta sen verta, että ne on valamiita kestähän sen pölyhässäkän myös, ja niinpä harva viittii pimentää kotoonsa aiva ympärivuotisesti. Ja useimmat sitte kestää sen valon tuoman siivoomisen vaivan myös.

Mut mikähän evoluutiokukkanen mä sitte oon, ku mä en tunne vähääsintäkää luontaasta vetoo nuihin siivoushommihin? Vituttaa vaan mokoma tomu joka paikas, mutta enempi vituttaa ruveta poistahan sitä. Mulla on varmaan joku geenivirhe, tai sitte kyse ei oo periytyvästä ominaisuuresta ensinkää. Meinaan ku viä asuun kotona, musta ainaki tuntu siltä, että meillä oli jatkuvasti joku suursiivous päällänsä. Ehkä äiti on aina ollu alttiimpi aurinkopölylle, taikka sitte meirän koto on jotenki pölynkeruuominaisuuksiltansa tehokkaampi, isommat ikkunat tai jotain.

Tai sitte äitee on ollu kierä ja osannu taitavasti valjastaa jäläkikasvunsa siivouspartioksi. Harmi, että meillä nuo ipanat on viä sen verta pieniä, ettei aurinkopölyllä oo niihin mitää vaikutusta. Mut ehkä mä voisin teettää Sisulle mikrokuituliinoista teheryn haalarin ja kunhan se oppii ryömihin, pistää jätkän se puku päällä koluahan nurkkia. Voi kyllä olla, ettei tuota ideaa kerkiä viä testaahan kevätsiivouksen kultaisimpana sesonkiaikana, mutta ehkä Sisu jo syyssiivokauteen mennes olis käytettävis. Johan se ny jo oppi kääntyhyn ympäri muutama päivä sitte, ni siitä se alakaa.

Mut joka tapaukses, mun mielestä tämä on ny ajatus, jonka tiedemaailma on täyrellisesti jättäny huomiotta. Niin että alakakaas ny tutkia tätä juttua ja äkkiä, jotta saataisiin kehitettyä jonkulaiset aurinkosuotimet ja vältyttääs aurinkopölyn ikäviltä lieveilimiööltä. Revontulet on toki ihan jees, mutta ei muuten. Ehkä mä saan tästä oivalluksesta jonku rahallisesti arvokkaan tiedepalakinnon ja mulla on isona varaa palakata joku siivoohon tätä läävää mun puolesta.