Viime yö todisti taas, kuinka mulla on sangen vilkas unimaailma. Mutta ennenku mä kerron siitä unesta tarkemmin, tätäki aihetta täytyy vähä pohojustaa.

Mä näen paljo unia ja muistan ne kohtalaasen hyvin. Lisäksi mun unet on yleensä aiva helevetin hämäriä! Mä en usko mihkää semmoseen unitulkintaan, että otetaan omasta unesta joku yksittäänen asia ja sitte kytätähän jostain unikirjasta, että onko ny luvas rikkautta eli rakkautta. Mutta kyllä mä uskon, että monet unet johtuu suoraa jostain omista mielialoosta tai tekemisistä, menneistä tai odotettavis olevista. Välillä mä kyllä toivon lujaa, ettei mun unet liittyis vaan vahingoskaa mihkää mun alitajunnan hämäriin sokkeloihin, siinä vois pian luulla ittiänsä ihan pössööksi :D No kavereille mä pystyn aina sillon tällön järjestään makiat naurut ku mä kertoolen katkelmia mun railakkaista unistani ;)

Eniten mua ihimetyttää mun unis se, kun niis vähä väliä toistuu joku tietty juttu, tai mä itte sanon nähneeni jotain "teemaunia" sillon ku unes on esiintyny jälleen kerran yks vakioelementeistä. Näitä vakioteemoja on mm. ukkonen, virtaava/tulviva vesi (ja näis yhteyksis usein on mukana silta), porukoitten tykönä oleminen/asuminen, äitin kans riiteleminen ja koulun penkille palaaminen.

Yhteen aikaan, kun elämäs oli vähä yhtä ja toista aihetta aharistukseen, näin usein unia jostain virtaavista vesistä, mistä olis pitäny mennä ylitte, mutta ei millää meinannu onnistua ja meinasin aina tempaantua veten mukahan. Aattelin, että se ehkä juontu just siitä, että musta sillon tuntu, että elämäs oli sillä hetkellä jotain vittumaisia juttuja, joista ei meinannu päästä yli eikä ympäri. Ny nuita vesi- taikka siltapainajaisia on näkyny harvemmin, ku ei elämäs oo ny pahemmin mitää isompaa ongelmaa :)

Sitte tuolle kouluun palaamisteemalle oon kans järkeilly oman selityksensä. Nuita unia näky yhtenään etenki sillon, ku oli viä gradu kesken. Niis unis siis olin menny joko yläasteelle taikka lukioon uuresta ja sitte yhtäkkiä ihmettelin, että mitähän mä tää teen ku mä oon tän koulun suorittanukki jo aikaa! Sitte tietysti myöhästelin tunneilta ja unohtelin kirjoja kotio sun muuta, mikä sai ne unet tuntuun ihmeen aharistavilta. No kas kummaa, ny ku valamistuin, eipä oo niitä unia liiemmin näkyny! Tai on kerran, pari, mutta niistä on ollu vallan pois se aharistava fiilis.

Joskus vähä pidinki unipäiväkirjaa mutta se on sittemmin jääny. Oon aatellu, että olis kiinnostavaa laittaa ylähä eres se, että kuinka usein näen nuita teemaunia ja mistä aiheesta kulloonki ja sitte niitä vois sitte koittaa vähä sovittaa sen hetkisen elämän koukeroihin ja arvuutella, että mihäkän niitten toistuvien unien taustalla vois olla :)

Sitten viimein siihen viimeöiseen uneen. Ja se siis oli tämmönen teemauni. Kirjotan sen ny ihan oman otsikkonsa alle, niinku muutki unet sitte jatkos.