Olin Ramin kans tulos kotio juhannuksen vietosta. Meirän kämpän vieres oli joku lahajatavarakauppa, ja päätettiin kipasta sen kaupan lävitte. Siä kaupas tykästyin johki siniseen, syrämmen malliseen matalaan kukkavaasiin ja Rami suostu ostaan sen vaasin mulle. Sitte sieltä liikkeestä meni suoraan ovi meirän kämpille ja siitä sitte mentiin kotio.

Laitoin sen vaasin olkkarin pöyrälle (unes kämppä ei muistuttanu tippaakaa meirän oikiaa kämppää). Sitte huomasin pöyrän reunalla kirkkaan lasinpalan! Ihimettelin, että mistähän esineestä se on oikeen lohojennu. Samas olkkariin käveli keittiöstä Kessu. Kummastelin Ramille, että miten Kessu voi olla tää ku mehän vietiin kissat sinne hoitolaan eikä oltu niitä käyty hakemas! Sitte kauhistelin, että oltiinko me unohrettu vierä kissat hoitoon ja että oliko ne ollu monta päivää kämpillä iliman ruokaa!

Sitte Rami sano, että se oli käyny tänään aikasemmin jo hakemas kissat hoitolasta kotio ja mä olin ihan ihimeisäni, että misä kumman välis se on muka ehtiny sen teherä. Mä sitte mäkätin Ramille, kun ei se ollu mulle sanonu ollenkaa, että se käy hakemas kissat.

Sitte mä keksin, että kissat on sitte tietty hajottanu jonku lasiesineen mistä se lasinpala oli peräsin ja sittehän niitä lasinpaloja alako löytyyn lisää pitkin olkkarin laattiaa. Mun tuli kauhia kiirus hakia imuri ja olin huolisani, että olikohan kissat ehtiny loukata itteensä niihin lasinpaloihin.

Rami meni johki toiseen huoneeseen purkaan meirän tavaroita laukuista ja mä rupesin imuroitteen. Koitin huutaa Ramia auttaan mua ja keräähän isompia lasinpaloja pois käsin, mutta Rami ei tullu apuhun ja mä olin kiukus. Sitte mä keksin, mistä ne lasinpalat oli tullu. Meillä oli ollu olkkarin ikkunas roikkumas mun serkulta saatu lasikoriste, misä oli kalvoväreillä tehty keltanen tähären kuva.

Rami tuli lopulta olkkariin ja oli sitä mieltä, että hyvä ku tuostaki turhasta tavarasta päästiin. Mä suutuun ja sanoin jotaki, että se oli kuitenki lahja mun serkulta eikä mikää turha roju! Mä imuroin lattiaa, mutta se imuri näytti lähinnä lattiamopilta ja sen imurin letkuna oli semmonen mopin varsi joka taittu koko ajan kaharesta kohtaa enkä meinannu saara sitä vartta pysyy suoras.

Rami painu taas toiseen huoneeseen ja mä huusin sille perään, että voisko se kertoo, mikä sitä oikeen vaivaa kun se käyttäyty niin omituisesti. Rami vaan sano takasi, että siinäpä sulla onki miettimistä. Mä hinkkasin imurilla hermostuneena lattiaa ja olin ihan paniikis ja varma, että Rami meinaa jättää mut.