Pistinpä tuohon tommosen optimistisen otsikon, ku mä aamulla keksin, että tänään voitaas vähä kämpillä siivota! Siinä mieles se otsikko on siis optimistinen, että vaikka mä olisin aamulla tuommosta päättäny, ni se ei viä takaa sitä, että mä iltapäivällä oikeesti siivoisin yhtää mitää.

Siivoominen on yks paskimpia hommia mitä mailmasta löytyy! Kyllä mä porukoitten tykönä ihan mukisemata siivosin ku äiti pyysi ja erelleenki joskus auttelen siä siivoomises, mutta siinä on ollu boonuksena se että porukat on usein antanu pienen palakkion siitä ilosta, että mä oon auttanu siivoohon. Sitte ku oman kämpän siivoomisesta alakaa saara rahaa ni mä ehkä voisin ruveta sietään sitä hommaa :D

Epäjärjestys alakaa mua aika nopiaa riepoon mutta se ei haittaa niinkää, vaikka olis pölystä. Meirän soffa vaan osaa kummasti muistuttaa imuroinnin tärkeyrestä, se ku on semmosesta kankaasta mikä keräilee itteensä kämpästä kaiken nyrkkiä pienemmän töhkän kulukemasta. Rami imuroi viimme viikolla muuten mutta soffaa se ei jaksanu, ni nysse soffa näyttää siltä kun ei kämpäs olisi kuukausiin imuria nähtykkää.

Mä saan aika usein pitää kaikenmoisia palopuheita Ramille siitä, kuinka mua vituttaa se kun se jättelee kaapin ovet auki ja kaapista otetut tavarat lohujun just siihen mihkä ne kärestä putuaa. Semmonen tavarakaaos saa mun mielestä kämpän näyttään enempi kaatikselta ku pölykerros. Mä alakuun yritin silleen ääntä korottamatta ja piilovittuillen huomautella niistä sikin sokin jäävistä kamppeista, mutta kun viesti ei oo menny jakeluhun ni välis on täytyny jopa hiukan kipakammin ärähtää.

Ja se on niin vitun turhaa tulla sanohon, että "Älä nalkuta!" Jos kertalaakista menis huomautus jakeluhun ni ei tarttisi nalakuttaa! Pakko tähän väliin ottaa esimerkkinä mun erellinen poikakaveri, joka oli kyllä aivan maharotoon tunkiosika. Se heitteli omas kämpäsänsä karkki- ynnä muut paperit, kaljapullon korkit ja jopa tupakantumppeja pitkin lattioita! Puhumattakaa ny likasista vaatteista ja muista tavaroista, MITÄÄN ei siis saanu laitettua kaappiin takasi sen jäläkeen kun oli kaapista jotaki ottanu pois. Vaatehuoneeseen se jätkä kyllä joskus sai jonku rettunsa, mutta korkeintaan silleen että se vain heitti rytkyt ovenreijästä vaatehuoneen lattialle ja ovi visusti kii... Sitte astiat tiskattiin vasta kun ei enää ollu kaapis jäliellä puhtaita ja kerran se tiskas jotaki kattilaa ja ku mä sanoin, että tuo on ulukopinnalta viä aiva paskanen, se kysy hölömistyneenä, että "Ei kai kattiloita tartte ULKOPUOLELTA tiskata?"

Kerran mä käytin melekeen koko päivän sen kämpän siivoomiseen sillaikaa ku jätkä itte oli töis. Ensimmäisen tunnin mä keräsin lattialta roskia. Toisen tunnin mä lakasin lattioita. Ja mainittemisen arvosta täs kohtaa on, että kysees oli siis yksiö ja että jätkä ei omistanu pölynimuria! Ja loput X tuntia meniki sitte muuhun järjestelyyn ja pölyjen pyhkimiseen. Sitte kun hra Törkymöykky saapu töistä, se sanoo ensimmäisenä, että "Sä oot pilannu mun kämpän!" Ja sain mussutusta, että hänen mielestä kämpän pitää näyttää siltä, että siä asutaan. Just joo. Oli vain liikaa vaarittu, että se kämppä olis näyttäny IHIMISEN asumukselta eikä miltää kapisen hyeenan kololta.

Onneksi ihan aina ei pirä paikkaansa sanonta, että ei mies vaihtamalla parane. Mutta tosiaan kun tuolle erelliselle luupäälle sai jatkuvasti huutaa naama punasena millon mistäki, ni kyllästyin siihen huutamiseen ittekki ja oon koittanu vältellä sitä ja yrittäny saara asiani perille iliman jumalatoonta mäkätystä. Sen kerran ku kompastuun Ramin keskellä eteisen laattiaa lojuviin kenkiin vetäsin kunnon itkupotkuraivarit, mutta se oli mun mielestä jo ihan oikeutettua kun otti niin perkeleen kipiääki kaatua rähmälleen lattiaan ja ottaa enste pieni kimmoke seinän kautta :P

Ettei olisi juttu ny vähä ajautunu kauvas alakulähteiltänsä..? No mutta olipas varsin ihanaa manata erellistä jätkäkaveria ja sen typeryyksiä - ja ihimetellä, mitä mä semmoseski saastakökkärees jaksoon roikkua puolentoista vuotta. Mut ihimettelyt sikseen kun ei asia sillä enää muuksi muutu, täytyy ottaa irti se hyvä olo minkä saa kun tuulettaa omaa pääkoppaa. Kai seki siivouspäivään sopii?

Mut suuresti mä ny haaveilen, että olisin viä töitten jäläkeen sen verta reipas, että saisin Ramin avustuksella imuroitua, hoidettua tiskit ja pyykit sekä muuten vähä järkkäiltyä kämppää ennenku sekasorronsiemen taas lähtee kunnolla itähän.