Olin Isojoella käymäs. Menin Ramin kans kyläileen mun kaverin vanhempien työ, ku tiesin että kaveri ja sen veli oli menny kotionsa syömään. Siä kaverin kotona oli myös sen täti miehensä kans.

Kaverin äiti kysy, oltasko mä ja Ramiki syöty, mutta kieltäyryttiin ku oltiin justiin vasta veretty aamupalaa. Vilikuilin keittiön ovelta, ku muut istu keittiön pöyrän ääres syömäs. Siä keskellä keittiöö näky olevan semmonen iso pakasteallas niinku kaupois ja se näytti sisällöltänsäkki samanmoiselta: pirusti erimoisia pakastevihanneksia, jäätelöö ja jotain pakastepullia. Kaverin äiti ottiki jotain hillopullia sieltä pakasteesta ja laitto niitä uunihin paistuun.

Rami jäi siihen keittiöön pällisteleen. Mä menin sitte kaverin huoneeseen, ku kaveri ja sen veli oli lopettanu syömisen ja menny sinne huoneeseen istuksiin. Mä seisoin sen huoneen ovenreijäs ja kysyin, kuinka juhannus meni. Kaverin veli oli nimittäin pitäny juhannuspippalot sen uures talos Isojoen keskustas (kuten oikeestikki). Tierustelin myös, oliko talo pysyny pystys :D

Kaveri alako toimittaan sitte, että aika siivosti oli menny, paitsi kolome lasia tai pulloo oli hajonnu siä tuvas sisällä ja jotaki muuta sotkua oli vähä syntyny, mutta ei pahempia. Kaverin veli ei puhunu mitää ja mä mietiin, että olikohan se jotenki kumminki kiukus juhannussotkujen takia.

Sitte jäin siihen huoneeseen kaverini kans kaharen ja kaveri meni yhtäkkiä vakavaksi ja sano, että "Arvaa mitä?" Meinasin enste kysyä, että ooks paksuksi pamahtanu, mutta kaverin ilime näytti sen verta totiselta, että ajattelin, että se on riirelly äijänsä kans. Mä en kumminkaa ääneen arvannu mitää vaan orotin, että kaveri olis sanonu mikä ny mätti.

Viimein kaveri sano: "Mä tairanki joutua naimisiin kolomen lapsen äiriksi!" Se selitti, että Isojoella kylillä oli ollu joku tapahtuma mihkä kaveri oli menny ihan vain hengaileen, mutta homma oli mennykki vallan juopotteluksi ja sitte se oli kännis sekoillu jonku miehen kans, jolla oli kolome lasta entisen muijansa kans! Kaveri puhu jostain Kake Tikka -nimisestä miehestä. Mä en yhtää tuntenu sen nimistä äijää ja kysyin, onko se joku vanha vai nuori. "No ihan vitun vanha!" kaveri vastas.

Kysyin sitte, että tietääkö sun äijäs asiasta ja kaveri kerto, kuinka sen äijä oli eilen muuttanu tavaransa pois niitten kämpiltä. Mä kysyyn, että onko teirän juttu ny lopullisesti kuopattu ja kaveri sano, ettei se oikeen tienny. Se kerto kumminki tapailevansa sitä Kakee. Mulle tuli jotenki surullinen olo ja ajattelin, että näköjään sitä voi aina sattua ja tapahtua kaikkee yllättävää.

Sitte rupesin mielesäni murehtiin sitä, ku olin kohta lähettämäs kutsuja häihini ja olin jo pistäny kaverin kutsun kuoreen ja kuoren päälle kaverin ja sen äijän nimet. Mietiin, että ny mun täytyy muistaa laittaa se kutsu uuteen kuoreen. Sitte päätin, että sitä uutta miestä en kutsu, koska se oli niin uus tuttavuus kaverille.

Sitte lähärettiin Ramin kans polokeen pyörillä mun porukoille päin. Matkalla kerroin Ramille tuoreimmat uutiset Isojoen suhdekiemuroista.