Olin Ramin kans Ylikiimingis. Olin ollu just nukkumas ja olin nähäny jotain unta yhyrestä Ramin serkusta, joka on sieltä Ylikiimingistä kotosin. Tää samanen serkkujätkä oli just käymäs Ylikiimingis myös.

Kävelin pihalle. Siä tää Ramin serkku istu valakosella muovituolilla keskellä pihaa ja Rami seisoskeli siinä likellä. Sitte mä rupesin toimittaan sille serkulle, että mä olin nähäny siitä unta. No tää serkku naurahti ja sano, että seki oli just nähäny unta musta! Meitä huvitti semmonen yhteensattuma.

Sitte mä menin sisälle takasi ja kirjotin ruutupaperille, mihin mun uni oli päättyny. Mä ajattelin unen tapahtumia mielesäni ja kirjotin ne ylös. Siinä unes mä olin kuollu ja mun "henki" tai joku semmonen kuljeskeli mun isovanhempien entisen talon heinittynees puutarhas kauniina kesäpäivänä. Se mun henkihahmo oli ihan vaalee ja sillä oli yllä joku pitkä valkonen, yöpairan näkönen vaate.

Alotin kirjottamisen näin: "Unen lopussa, kun olin kuollut..." Just ku olin kirjottamas lisää, heräsin.