Käveleskelin josain päin Turkua jalakakäytävällä. Sen vierestä alako heti mettä. Olin tulos jostaki asioolta ja matkalla autolle, joka mulla oli parkis pienen matkan pääs parkkipaikalla.

Mettäs lairas seiso joku vanaha papparainen joka huuteli jotaki, että täälläki vain marjat orottaa poimiaansa ja että niis on vitamiinia! Se osotteli puis kasvavia pihilajanmarjoja. Just ku olin menos sen ohi, papparainen huikkas mulle, että et säkää varmaan eres tienny, että näitä marjoja voi syörä ja että niistä saa vitamiinia!

Mä mutisin siinä että just joo ihanku en pihilajaa tuntisi ja että tietäspä ukko vaan kuinka paljo mäki tiän kasveista... Ylitin jalakakäytävän vieres menevän autotien ja jatkoin matkaa autolle päin. Yhtäkkiä tajusin, että se vitamiinipappa käveli ihan mun takana.

Koitin vaivihkaa kiihryttää kävelytahtiani ja vilikuilin taakseni, mutta pappa pysy sinnikkäästi mun takana ihan parin metrin pääs. Otin jo muutaman juoksuaskeleenki, mutta niin otti se papparainenki ja lopulta se tuli mun vierelle jolkotteleen ja rupes höpötteleen jotaki sekavia.

Tajusin, että mä en tainnu päästä siitä ukosta eroon kirveelläkää ja aattelin, että lörpöttelen ny lämpimikseni vaan jotaki, kaipa se häipyy sitte ku pääsen autolle.

Viimein olin parkkipaikalla ja papparainen kyseli, että mikä siä olevista autoista oli mun. Mä näytin mun autoo ja sitte tää ukko tunki ittensä oikianpuoloisen takaoven viereen. Aukasin ovet lukosta ja eikähän ukko hyökkää takapenkille istuun ennenku mä olin itte päässy autoon!

Kattelin vähä hämmästyneenä papparaista, joka istu muina miehinä takapenkillä. Mä en oikein tienny, mitä se oikeen tahto, mutta jostain syystä mulla oli tunne, ettei se ollu vaarallinen.

Sitte mä harppasin pieneksi hetkeksi ajas eteenpäin ja luin seuraavan päivän leherestä siitä papparaisesta, että se oli ihan vaaraton heppu ja että mä olin vieny sen kotio, ku se oli asunu mun kotimatkan varrella. Sen jäläkeen harppasin takasi nykyhetkeen ja aattelin, että jos täs kerta näin tulee käymään ni kyllä mä sitte uskallan ottaa ukon kyyttiini.