Meikäläänen kävi tänään ostamas joululahajoja Ramin kans! Saatiin oikeestaan kaikki lahajat ostetuksi mitä täs vaihees viä voi hommata. Pari lahajaa on semmosta jota ei syystä tai toisesta voi viä pistää pakettihin, mutta ku neki on jo ideoitu ni eipähän tartte tuskaalla enää tänä vuonna joululahajojen takia. Ainua ehkä on, että ei olla oikeen päätetty, mitä teherään toistemme suhteen, ostetaanko toisillemme lahajat vai ostettasko mieluummin jotaki mukavaa yhteiseksi? Ollaan kallistumas ton yhteisen mukavan kannalle mutta viä ku keksis, mikä vois olla tarpeeksi mukavaa - ja mitä meillä ei viä olisi - jotta sen vois tosiaanki hommata?

Ensimmääsiä jouluvaloja on jo viimme kuun puolella näkyny ikkunoos ja mä en voi käsittää mikä pakko niitä jouluvaloja on paiskoo joka ikkunalle ja risupuskaan ku härintuskin kesä on vasta päättyny? Ja EI, jouluvalot ei muutu SYYSvaloiksi sillä, että ne ripustetaan jo syyskuus! Justiin luki leheres että sähkön hinta nousee ennen joulua. No siinäpähän lypsävät valosaastan kylyväjiä. Meillä jää ainaki jouluvalot kaappihin tänäki vuonna. No joo, emmä ny kaikkia jouluvaloja teilaa mutta täski pätee mun mielestä semmoset ohojeet, että vähemmän on enemmän ja vaatimattomuus kaunistaa... Eli ei mitää vitun vilikkuvia ja räpsyviä riemunkirjavia sirkusvaloja joka oksalle, kiitos.

Äiti tuos soitteli ja pyyti, että jos mulla ei jouluun mennes viä oo töitä ni jos tulisin porukoille tekehen joulusiivoo sekä väsäileen joulupöperöitä. Samaan hengenvetoon äiti muistutti, että jos vain eherin tulla sinne autteleen, ni mun kannattaa sitte teherä omat joulusiivot hyvis ajoin ennen sitä. "Omat joulusiivot"? Siis mitä? Ai että mä niinku jynssäisin tän kämpän lattiasta kattoon ja takasi vaikkei tää eres kukaa meinaa olla jouluna? Niin varmaan.

Meillä on tietyt jouluperinteet, varmaan aika samanmoiset ku monis muiski perheis. Aatoksi siivotaan ja laitetaan pöytä koriaksi, tuvas on koristeltuna joulukuusi, minkä isä (ja joskus mä sen mukana) käy pari päivää ennen aattoo pöll... hommaamas. Aattoehtoona isovanhemmat ja porukoitten lähin (ja ainut) naapuri tulee meille syömään.

Ehkä jonkumoisena perinteenä vois pitää kans mun ja äitin jouluräyhän julistusta. Viime vuosina on tullu melekeen joka perkeleen vuosi sanominen josain kohtaa jouluvalamisteluja, ku meillä menee välistä vähä näkemykset ristiin siitä asiasta, että mikä määrä huseeraamista joulun tähäre on tarpeellista. Ja joka vuosi joulun jäläkeen kajahtaa sama virsi, että "ens vuonna teherään kyllä asiat vähä yksinkertasemmin!" - mut silti mikää ei koskaa muutu yhtää sen yksinkertasemmaksi. Ja vaikkei jouluvalamistelut ittessään muuttusi mihkää, ni vois sentään ottaa iisimmin eikä olla pinna niin saatanan kiriällä, että heti pärähtää jos karjalanpaistiin ropsahtaa yks pippuri liikaa.

Mua ylipäätään jaksaa hämmästyttää, että minkä takia joulusta veretäänki yleensä niin kauhiat ressit! Paljo jaksetaan jauhaa hirviömorsiamista, jotka tekee hääjärjestelyistä elämää suurempaa draamaa, mutta veikkaan et suurempi ongelma on jouluhirviöt, jotka tekee täyrellisen joulun tavottelusta koko perheen painajaisen. Ja sama toistuu joka vuosi - hääbimbojen ei tartte järjestellä häitänsä läheskää yhtä usein! Vaikka onneks joulua harvemmin aletaan järjesteleen vuotta tai paria etukäteen, mut kumminki. Jos joulun idea on viettää mukavan rauhaisaa aikaa läheisten kans ni mun mielestä se idea hieman ehkä kärsii siitä, että hampaat irves tuskaillaan ja ressataan usiampi viikko jotta joulu olis "täyrellinen". Mun täyrelliseen jouluun ei ainakaa kuulu mikää yöunien menetys ostamattomien lahajojen takia eikä komerojen inventoiminen hiki hatus, saati joka paikan tukkiminen joulukrääsällä.

"Jouluihminen" on yks niitä sanoja, mitä mä vihaan yli kaiken! Verenpaine nousee heti sata yksikköö ku mä kuulen jonku lässyttävän, että "mä oon kyllä NIIIIIN jouluihminen..." Oikeestaan nuin käy aina, ku sanaa ihminen käytetään vastaavis yhteyksis, oli se sitte kevät-, kissa- tai vaikkapa sähköhammasharjaihminen. Mä oon monta vuotta ventannu tilaisuutta päästä murjaseen jollekki "jouluihmiselle", joka alakaa tekeen jouluruokia pakkaseen jo syyskuus ja joka sammuttaa jouluvalonsa maaliskuus, että mieti jos jouluihimisten lisäksi olis juhannusihimisiä! Eli semmosia, jokka alottas juhannuksen juhulinnan ( = ryyppäämisen) jo pääsiäisenä, kaatais juhannuskoivut naapurin mettästä viimeistään äitienpäivänä ja polttas kokkoja läpi kesän ja se juhuliminen ( = ryyppääminen) loppuis ehkä niillä main ku ne jouluihimiset mönkii esiin koloistansa! Vähäkö olis siistiä! Ja sitte ne juhannusihimiset ressais koko kevään että onkahan ny tarpeeksi rahaa ostaa niin paljo makkaraa että sitä joutuu syömään viä kaks viikkoo juhannuksen jäläkeen ja joka kesä pitää ostaa uus festariteltta vaikkei olisi eres festareille menos, mutta ku se erellisvuoren teltta on jo kertaalleen nähty, vaikkei sitä kukaa muistakkaa, ni eihän sitä voi käyttää.

Eli arvon ihimiset! Tehkää ympäristöteko äläkääkä höösäkkö turhia! Päänsärkylääkkeitäki säästyy monta kourallista, ku ei tee asioista liika vaikeita!