Näin Isojoella olles voin hyvin sanoo, että "anteeksi maalaisuuteni", mut en kertakaikkiaan vaan ymmärrä yhtä juttua. Meinaan tuo on ny vissiin pari vuotta vanaha keksintö, että jos ei keksi jollekki ihimiselle joululahajaa, ni voi sen puolesta kustantaa jollekki neek... kehitysmaan asukille vaikkapa lehemän muutamalla eurolla.

Siis täh? Jos vaikka kaverini Eenokki ei keksi mulle lahajaa, koska mulla on jo kaikkee ni Eenokki päättää ilahruttaa mua siten, että jonku järjestön kautta diilaa hyötyeläimiä tai muuta jännää Timbuktun hätää kärsiville lapsille. Okei, Timbuktun lapsille se on ihan hyvä juttu ja Eenokki saa omantuntonsa keviäksi harrastettuaan hyväntekeväisyyttä ku on enste kantanu selekä vääränä sukulaislapsille lahajooksi jotain lapsiorjien näpertämiä kissannahkaleluja, mut mihkä jäi se mun, eli lahajansaajan ilahtuminen? Haloo, ei oo näkyny? Vai onko täs kuvios ny joku käänne mitä mä en oo ymmärtäny?

Otetaan toinen esimerkki. Mä en millää keksi, mitä mä ostaasin lahajaksi kaverilleni Arskalle. No sitte saan älynväläyksen, että se varmaan käy lahajasta, ku ostan sen puolesta toiselle kaverilleni Reiskalle, semmoselle vähä reppananpuolooselle, jouluksi viinapullon ja kerron rakkaita terveisiä Arskalta, vaikkei Arska oikeesti oo niitä terveisiä lähettäny eikä Arska kyllä oikeestaan eres tunne koko Reiskaa. Mut molemmat tietenki ilahtuu mun tempauksesta, ainaki siis Reiska, joka saa pullon viinaa. Ja mä itte oon niin hurskas pieru etten ota eres kunniaa siitä lahajasta, vaan kunnia pullosta menee Arskalle, vaikkei sillä ollu siihen osaa eikä arpaa.

Tota noin niin, ehkä mä oon kaavoihin kangistunu änkyrävänkyrä, mutta pirän enemmän siitä vanhanaikasesta sulle-mulle-meiningistä. Eli ei mitää "mä annoin sulle lahjaks, tai siis annoin jollekki käpyvaltion lapselle lahjan sun puolesta, ja se on niinku mun lahja sulle... tai siis niinku, häh miten niin missä se sun lahja on, no mä annoin sen sinne käpyvaltioon! Et sun kuuluis ny saada hyvä mieli, vaikket oo saanu yhtää mitää! Kuinniin et käsitä?"

Vaikka mä miten pyörittelisin tuota systeemiä mielesäni, en älyä pointtia. Hyväntekeväisyyren idean ymmärrän toki, mut suoraan sanoen mä en ainakaa tuu semmosesta lahjasta tippaakaa iloseks, et mulle "annetaan" lahja mistä mä en itte käytännös kostu yhtää mitää. Mä ainaki pyrin hankkiin lahajoja, jotka olis joko hyöryllisiä tai ainaki jollain tapaa muuten mukavia lahajan saajalle ittelleen. Ja jos en muuta lahajaa keksi ni aina voin ostaa vaikka Ässäarvan. Torennäkösesti sillä ei kumminkaa voita mitää, mutta saapa ainaki jännittää, et josko kumminki voittas.

Entä mistä sen varmasti tietää, että ne kavereitten puolesta Bingo-Bongoon sijotetut lehemärahat menee siihen tarkotukseen, mihkä mä ne itte halusin pistää?