Olin Isojoella porukoitten tykönä Ramin kans. Meillä oli kissakki mukana. Oli kesä ja me annettiin kissojen kulukia pihalla irrallansa.

Yks päivä sitte Kessu tuli pihalta tupahan ja huomasin, että sillä oli naamas ja pitkin kroppaa verisiä naarmuja! Porukat sano, että pihalla oli ollu variksia ja ne oli käyny Kessun päälle. Meitä harmitti, että ei vissiin voira enää pitää kissoja pihalla vapaana ku linnut hyppii silimille.

Mä otin Kessun syliin ja koitin käsin ronkkia niitä sen haavoja mutta se rimpuili sen verta vastaan etten mä oikeen saanu sen haavoja tutkittua. Sitte koitin niitä sohia jollaki märällä paperilla, muka puhuristaakseni, mut katti perkele meni vaan ereltä. Lopulta mä sain kissan jotenki otteeseeni ja rupesin laitteleen sille pieniä laastareita pitkin naamaa. Mietin kyllä, että mitenkähän nämä pysyy tämmöses karvases naamas ja että mitä sitte kun ne rupiaa irtoohon, että repiikö ne karvat mukanansa, ja että entäs jos Kessu alakaa itte kynsihin niitä laastaria.

Samalla ku "operoin" kissaa, koitin kovaa varoo ettei mun vaatteisiini sotkeutusi kissan verta. Samalla jaksoon ihimetellä, että eikö kissa muka pysty pistähän varikselle kampoihin.