Mä, Rami ja mun serkku Janne ja sitte viä joku muu oltiin menos autolla Isojoelta Honkajoelle. Meirän piti päästä Honkajoelle kauppaan.

Oli kevättuluvien aika ja muutenki oli satanu raakasti vettä. Ku ajettiin kohti Honkajoen keskustaa, huomattiin että meleki keskustan halaki virtaavas joes oli vesi niin korkialla, että se pian ylittäs joen ylittävän sillan. Kruisailtiin keskustaan ja päätettiin yhtäkkiä palata takasi päin, vaikkei oltu eres siä kaupas käyty.

Ku käännyttiin takasi, jokivesi oli yhtäkkiä noussu sillalle asti. Rami ajo autoo ja mua jännitti kauhiasti, että kun ny ei virta riuhtoisi autoo tieltä, tai ettei muuten vaan jäätäsi jumihin. No, Rami kumminki ajo ilosesti tuluvakohoran yli. Sitte meirän piti viä ajaa kirjaimellisesti joen yli. Se oli semmonen kohta, misä normaalisti vesi oli tosi matalalla ja siitä pääsi heleposti autolla ylitte, mutta ny jännitti että mitenkä käy ku vettä oli normaalia enempi. Sanoin Ramille, että ajaa vaan reippaasti eikä jää hirasteleen, ni päästään siitä yli, ja niin me kans päästiin.

Yhtäkkiä mä olinki ratis ja tultiin johki y-kirjaimen malliseen risteykseen. Mä käännyyn y:n vasempaan haaraan kunnes tajusin, että olin kääntyny väärään suuntaan, Isojoelle mennes olis pitäny kääntyä risteyksen oikiasta haarasta. Mä rupesin jurnuttaan autoo ympäri ja päätettiin, että mennään ny viä takasi Honkajoen keskustaan sinne kauppaan, ku sen takia tälle reissulle lähärettiinki.

Sitte taas oli Rami ratis. Oltiin lähestymäs sitä siltaa ja vesi oli taas korkiammalla ku hetki takaperin. Sitte huomattiin, että tielle laskeutu musta-keltarairalliset, niinku rautatiepuomit ja tajuttiin, että ny ei päästykää kauppaan ku kerta tie pistettiin poikki. Ajettiin vähä lähemmä siltaa kattoon.

Samas kumminki vanaha silta hävis jollaki ihime mekanismilla jokipenkas olevaan rakohon ja sitte toisesta raosta tupsahti esiin isompi silta, joka laskeutu tien yli ja viä vähä korkiammalle niin, ettei vesi yltäny sen päälle! Puomit sillan molemmin puolin aukes ja me päästiin ajahan takasi Honkajoen keskustaan. Siltaa ylitettäes mä ihastelin sen vankan näköstä puurakennetta ja ihimeteltiin, että minkähän takia tää parempi silta ei oo täs jatkuvasti käytös!