Olin lähteny Paraisille käveleskeleen ja tarkotuksena oli käyrä kattomas pari geokätköpaikkaa.  Mulla oli GPS-paikannin mukana, kattoin sen masiinan käyttöruurusta lähimmän kätkön ja lähärin laitteen opastamana käveleen kohti kyseistä paikkaa.

Kävelin jotaki traktoripolokua pitki. Poluun molemmin puolin oli peltoo ja poloku johki pienelle mettäpläntille. Yhtäkkiä joku mies käveli mua vastaan sillä poluulla. Kun se tuli kohoralle, mä tajusin että sehän oliki yks isojokinen tuttu Mikko! Pysähryttiin jutteleen ja oltiin hämmästyneitä ku tällä lailla törmättiin. Selekis, että Mikko harrasti myös geokätköilyä. Se selitti, että sen tavotteena olis käyrä läpi kaikki Suomeen piilotetut kätköt ja mä mietiin, että siinäpä onki urakkaa.

Siinä jutelles selekis myös, että Mikko oli geokätköilyyn liittyvän nettisivun kautta laittanu mulle erellisenä päivänä sähköpostia, tosin se ei ollu tienny kelle se viesti menee, ku siä sivustolla kaikki käyttää vaan jotain nimimerkkiä. Se oli mun mielestä erikoinen sattuma, että jätkä pistää viestiä ja sitte käy ilimi että mehän ollaan vanhat tutut.

Satuinki oleen jo ihan lähellä ettimääni kätköö. Mikko vahtas siinä vieres kun mä löysin johki kivenkolohon piilotetun muovipurkin. Mikko tuli siihen ihan liki kattoon ja mä mietin, mahtaako se taas yrittää iskee mua niinku joskus ennen muinoin. Mut ei se teheny mitää liiallista tuttavuutta kuitenkaa.

Kohta siihen paikalle pöllähti joku toinenki mies. Mikko selevitti, että ne yhyres väkertää uusia geokätköjä, se toinen äijä väsää niitä kätköpurkkeja sun muita ja laittaa tierot nettiin, ja sitte Mikko vie ne purkit piilopaikkoihinsa. Se mies toiki Mikolle muutaman purkin ja Mikko lähti viemään niitä piiloon. Mä kattoin GPS-laitteeltani seuraavaks lähimmän kätkön sijainnin, mutta se sijaitsi josain toisella saarella helevetin kaukana enkä mä jaksanu lähtiä niin pitkälle haahuileen vaan päätin palata kotio.

Kotona mä kattoin heti, minkä viestin Mikko oli mulle laittanu. Ilimeni, että ku mä olin siä sivustolla kehunu harrastavani käsitöitä, ni Mikko oli tierustellu että millasia käsitöitä ja että haluaisinko mä esitellä mun tekeleitäni jollaki tietyllä nettisivustolla. Mut huomasin, että siä nettisivustolla oli esillä vähä muunmoisia juttuja ku mitää villasukkia. Sitte mä kattoin siitä viestistä Mikon nimimerkin, mitä se käytti siä geokätkösivuilla. Siitä nimimerkistä mä pääsin kattoon sen profiilin ja siä oliki Mikosta iso kuva, misä sillä oli sininen tuulipuku päällä ja se hymyili kameraa kohti huppu pääs.