Vähä aikaa sitte pääsin pitkästä aikaa mukaan uuteen Buzzador-kampanjaan. Tällä kertaa piti testailla Purina One -kissanraksuja. Testis oli ideana, että mä saan yhyrelle kissalle kolomen viikon satsin raksuja ja 10 päivän aikana siirryn vähitellen pelekästään tohon testimuonaan ja sitte loput 11 päivää veretään Purinaa ja lopuuksi raportoiraan, että kuinka kävi :D

Enste raavin hetken päätäni, että kuinkahan mä niinku toteutan sen testaamisen, ku testiruokaa tulis vain yhyrelle katille. Meirän karvanaamat ku on aina syöny samoja eväitä eikä ruoka-aikojen kans oo yleensä oltu mitenkää tarkkoja, ainoostaan Kessun (epätoivosen) laihrutuspyrkimyksen takia on vähä rajattu, että raksukippo ei oo esillä jatkuvasti. No, päätin lopulta, että kelepuutan kummakki kissat koe-elukoiksi ja ostan sitte kaupasta lisää sitä testinappulaa että piisaa koko kolomen viikon aijaksi.

Täs olis vähä kuvamaistiaisia maistiaisista:

Enste apajille hyökkäs Simppa. Ihanku kissa olis jotenki tottunu varaastahan ruokaa pöyrältä, kun sitä piti nuon luihumaisesti hotkia tuolilta käsin! Mut Simppa ny on tunnettu siitä, että se käyttäytyy ku ryökäles ja syyllinen, vaikkei s'olsi mitää tehenykkää.

"Jaa täähän näitä on lisää. Tais olla ihan mulle tarkotettua pöperöö, ja mä ku luulin olevani varkais."

Testinaksut kiinnosti myös Kessua. Ilimeisesti mä olin ainut, kenes tuo ruoka ei hirveesti herättäny luottamusta, koska pussin päällä luki "sisältää nautaa ja vehnää". Mikä siinä on, että kissanruokavalamistajat tunkee lihansyöjien sapuskoihin VILJAA? Okei, jos raksut olis 100% valamistettu lihasta, niitä ei kutsuttaisi raksuiksi vaan lihaksi, mutta välis tuntuu, että toisia kissanruokia vois kutsua mieluummin pullaksi ku kissanruuaksi.

Silleen mä en yllättyny, että vehnäkeksit kelepas kissoille, tottahan kakaratki mieluummin syöö karkkia ku vihanneksia. Mä oon heittäny usiamman kympin rahaa kankkulan kaivoon ostelemalla kissoille eläinkaupoosta toinen toistansa "terveellisempiä" raksuja, ja terveellisyyrellä mä tarkotan ny lähinnä jotaki maharollisimman viljattomia vaihtoehtoja. Useimmat mun kokeilut on päättyny siihen, että kissat mieluummin kuolis näläkään ku söis mun terveysruokiani. Niinpä on täytyny valita jonkumoinen kultanen keskitie, eli pitäyryn erelleen eläinkaupan tuotteis, mutta tyydyn valitteen jotain semmosta, mikä kelepaa, vaikka ravintosisältö kalapenis niille viljattomille tuotteille.

No, kävipä sitte niin, että Simppa joutu jättään ruokaleikit sikseen, kun sille ilimaantu kusivaivoja. Simppa ystävällisesti ilimaisi ongelmansa kusemalla Sisun sitteriin, saatana! Kissalla todettiin virtsakiteitä, mitkä voi johtua liian kuivakasta ruokavaliosta (eli just siitä, jos syöö paljo raksuja eikä juo tarpeeksi) ja lisäks huononlaatunen, eli paljo kasviperäistä matskua sisältävä safka altistaa myös samaisille vaivoille. Eläinlääkäri määräs Simpan erikoisruokavaliolle, että päästäis niistä kiteistä erohon ja nymmä sitte saan ku saanki kikkailla, ettei kissat söis toistensa eväitä.

Kolomen viikon testijakso lähenee loppuansa, mutta en mä oo Kessus mitää erikoista huomannu, vaikka se onki syöny ny tota pelekkää pas... eiku Purinaa. Vähä se ehkä kattoo mua naama pitkällä, ku koko aika on samaa raksua tarjolla, ja viä kun se varmaan on hoksannu, että Simppa saa jotain eri ruokaa. Ainahan se on kaverin kipos ne paremmat eväät kuitenki.

Eli, nuo Purina-raksut ei tuu jäämään kissojen vakioevääksi, vaan mä säilytän edelleen RuokaNatsi-tittelin ittelläni enkä syötä kissoille sitä, mikä niille ehkä parhaiten maistuis, vaan sitä, mikä olis eres jossain määrin terveellistä - tai jos ei terveellistä ni ainaki maharollisimman vähä haitallista :D

Jonain makupaloina nuo nappulat ny vois mennäkki, ja mä tein pikku testin tunkemalla nuita raksuja sähälypalloon. Raksut oli siihen hommaan sopivan kokosia ja mallisia, ne mahtu reijistä sisälle, muttei ny aiva solokenansa varissu sieltä takasi. Ja näin saatiin kissoille aktivointipallo:

Kessu on yleensä se, joka hoksaa tämmöset jutut nopiempaa siinä, misä Simppa ihimettelee vieres silimät tapilla.

Mutta piankos muorostettiin kaharen hengen pallo(pää)joukkue ja rohomuttiin reikäpallo tyhyjäksi alta aikayksikön. Harmi vaan, että jatkos moinen urheilu taitaa jäärä vain Kessun harrastukseksi, ku ton toisen syömisiä pitää ruveta vahtihin. Tai no vahtimista on molemmis, ku pitää vahtia, että Simppa syö vain omia erikoispöperöitänsä ja Kessua pitää vahtia muuten vaan, ettei se söisi liikaa, ku se on tommonen möhkö.

Semmoset Buzzailut tällä kertaa! Jos Buzzador-touhu kiinnostaa, liity ihimees mukaan, vaikka TÄSTÄ!