Toukokuu vetelee vähitellen viimesiänsä ja kesää pukkaa. Mun ajanlaskun mukaan siis toukokuu on viä kevättä ja kesä alakaa kesäkuus, kuten sen kuukauren nimi jo sanoo. Urhon mielestä taas kesä alako jo ajat sitte, ku yks päivä ostettiin kaupasta jäätölöö. Olin meinaan koko talaven toitottanu kaupas, kun Urho pyyti jäätölöö ostaan, että kesällä sitte. Niinpä Urho totes pitkän talaven jäläkeen eskimotikku hyppysis, että "Nyt on kesä!" 

Täs on ny kesän koittamisen kunniaks melekeen siivottu ja melekeen pesty klasit ja puutarhas eletään jännittäviä aikoja, ku viimme vuonna istutetut herelmäpuut on kaikkien orotusten vastasesti hengis ja päärynä- sekä kirsikkapuuhun on tullu kukkia! Äijä askarteli tomaatintaimia varte pihalle puisen kehikon ja ei ne ainakaa näin vajaas viikos oo viä kuollu. Viä ku Rami kerkiääs värkätä toisenki boksin ni mä meinaan koittaa tappaa siinä herneitä. 

Tulevana lauvantaina on Turun Kiikurien kevätkonsertti ja oon siä Urhon kans esiintymäs. Monenmoista harjotusta täs on ollu tota keikkaa varte ja meinasin, että kun mä ton saan alta pois, vois ainaki harkita saattavansa loppuun ikkunanpesut sun muut keskenerääset kevätsekoilut. Ihanku mun vapaa-aika jotenki merkittävästi lisääntyis kun viikottainen harrastus jää kesän aijaksi pois. Urho on kesä- ja heinäkuun muutenki pois päiväkodista ni joo, tottahan mä kerkiän entistäki paremmin teherä kaikkia mukavia kotohommia! 

Toisaalta, täs voi viä kesän kuviot mennä aiva uusiksi. Ai oonko ehkä saamas töitä? Juu en oo, sitävastoin äijän työmaalla on yt-neuvottelut ja maharollisesti lomautusta pukkaa. Ittelle sopivia työpaikkailimotuksia ei oo liiemmin näkyny. Tai no tänään ku kattoin, ni oli pari jotaki enemmän ja vähemmän labrahommalle haiskahtavaa työpaikkaa auki, mutta mutta...

Ei sitä pitäs tietysti olla kauhian valikoiva, mutta minkäs teet, kun ne tosissaan valikoivat tyypit onki siä työhönottopuolella?! Jos joku homma näyttää vaatimuksiltansa ja sisällöltänsä heti siltä, että eheii, ei mulla oo tonne minkäämoisia maharollisuuksia eikä tuo tunnu muutenkaa eres pätkääkää kiinnostavalta, ni kannattaako silloon mitää hakemusta eres rustata? Okei, tiän kyllä että ei sitä työtä ainakaa niinkää saa ettei eres haje. Mutta se on vähä sama ku ettis asuntoo tai vaikka autoo: ku näkee ilimotuksen ja siitä ne oleellisimmat tierot, ni kyllä sen heti jotenki tuntee, että mikä tuntuu kiinnostavalta ja ittelle sopivalta ja mihkä vois rahkeet riittää ja sitte taas toisista tulee heti semmonen olo että ei saatana, ei tää kyllä oikeen nappaa, ei tää oo mun heiniä ensinkää. Eikä se eniten arveluta, että pärjäiskö täs hommas jos sen sais, mutta kun kattoo vaatimuksia/toiveita siitä, mitä hakijalla pitäs olla eikä ittellä oo vastata oikeen yhteenkää niistä, ni siitä jo tietää heti, että yhtä hyvin voi pyhkästä työhakemuksella puonsa, jos se netitse jätettävällä hakukupongilla olis maharollista. 

Lähestyvästä kesästä huolimati mä suuntaan katseet syksyyn siinä toivos, että saisin jonku opiskelupaikan. Sitä orotelles koitan nauttia kesän touhuusta, sikäli ku mitää saa touhuttua. Plokikiriotuksekki on tämmösiä hätääsesti vasurilla sutattuja paskoja (jos ne tähän asti on vaan ollu pelekästään paskoja) ku pikkujannu kehittää tuos koko aika jotaki omaa show'ta. Jostain se kävi hakemas sitruspuristimen ja nakkas sen tähän tietokonepöyrälle, sitte se tempasi hiirimaton mun hiireni alta ja lopuksi kävi lyömäs päänsä pianohon. Et ei kannata ihimetellä, miks mä tua tekstin aluus mainittin MELEKEEN siivonneeni ja MELEKEEN pesseeni ikkunat...