Onkohan ikänä ollu tämmöstä toukokuuta niinku kelien puolesta, ku lämpötilat hätyyttelee hellelukemia päiväkausia putkeen? Ja mikä täs on ihimeellisintä, ni mä oon ihan niinku jääny henkiin! Mä en yleensä mikää hellepelle oo, jos kukaa on ikänä yhtää lujeskellu mun vanahoja kiriotuksia kuumiin kesäpäiviin liittyen ni ehkä muistaa mun tulikivenkatkuset kiroukset helteisiin liittyen. No, viimme kesänä ny ei tarvinnu hellettä kirota vissiin kertaakaa. 

Ehkä se on sitte suht viliposet yöt mitkä vähä tasaa tilannetta, tai ainaki kämpän sisälämpötilaa, niin ettei aiva järki lähäre. Ja ku arkipäivistä kumminki enin osa tulee kupattua töis, ni sinne ei hirveesti välity, onko pihalla viis vai kakskytäviis astetta. Töistä puheenollen, mun piti vaihtaa työhuonetta viikko sitte ja nyt pääsin ikkunattomasta kopperosta ikkunalliseen huoneeseen! Tuntuu aika hienolta ku pääsee kesken työpäivän ihimetteleen päivänvaloo! No, miinuksena jourun nykyään jakahan työhuoneen toisen henkilön kans. Mieluummin murjottaasin keskenäni, eikä kukaa häiriintysi ku puoliääneen sihauttelen kirosanoja ku joku paperipinkka leviää laattiahan, taikka kun tietotekniset vimpaimet ei suostu yhteistyöhön mun kans. Tänään onnistuin karottahan sähkösestä kalenteristani painikkeen, jonka avulla pystyn lähettähän työkaveriille skype-palaverikutsuja. Hmm, vai oliskahan se pitäny ottaa jonaki vihijeenä..?

Oon taas kärsiny jokavuotisesta kevätpössähryksestä ja innostunu tuunaahan puutarhaa. Myyrät oli mellastanu talavella lumen suojis jonku verran ni aluuksi oliki jännittävää seurata, että mikkä rehut tuolta maasta ylipäänsä nousee vuohenputken ja voikukkien lisäksi. Ja sitte ku tuos järjesty vähä auttavaa kättä (käsittelehen esim. sahaa) ni on muutama puska saanu kyytiä ja sitte on tietysti pitäny haalia kukkia täyrentähän syntyneitä aukioita. Ja ne jokavuotiset saatanan yrttikokeilut, jokka ei ikänä pääty häävisti, mutta vuoden kierto kultaa muistot ja saa aina yrittään uurelleen ja uurelleen... Keittiös "vihannoi" oregano, basilika, sitruunamelissa sekä ruohosipuli, ja viimeksi mainittu kiinnostaa kissoja ihan saatanasti, niin että oli pakko se piilottaa takimmaaseksi muitten örttipurkkien taa. No, se ei tunnu kissoja estävän, vaan sinnikkäästi ne kurottaa ruohosipulin latvoja napsihin niin, että ympäröivät rehupuskat on vaan täynnä kissankarvoja. Jeppis, eläimet on mahtavia. 

Pientä uudistusta myös pääkoppaan. Leevi and the Leavingsia lainatakseni, tässä naamassa arpikin kaunistus olisi, ni otin lävistyksen tuohon vähä huulen yläpuolelle, pikkusen keskikohoran vasemmalle puolelle. Äiti käski mun kasvaa aikuseksi mun uuden korun nähtyänsä :) Ja tukan pinkki väri sai väistyä, no se kylä oikeestaan haaltu pois iliman että tartti kauhiasti eres ponnistella, ku vaan lakkas suttaamasta päähänsä enempää värjääviä hoitoaineita ja viettämällä aikaa auringonpaistees iliman lakkia. Vähä viä koitin vauhrittaa asiootten etenemistä hinkkaamalla hiuksiin sitruunamehua ja pesemällä ns hopeashamppoolla, niin että blondiuduin reilus viikos meleko näppärästi. 

Pikkupörröt sai kans kesätukat tänään, ny ei tartte vierä mitää karvapalloja eskarin ja koulun kevätjuhuliin. Se olis nuoremmalla TJ 2 ja vanahemmalla TJ 4. Aika huikeeta, saatihin viä Sisulle paikka samasta koulusta mihinä Urho on, se ku ei oo asuinpaikan mukaasesti ns lähikoulu. Eipähän tartte syksyllä kuskata pentuja kahtehen eri paikkahan. 

Saas nähärä minkämooset kesätukat mun äiti ja isä saa tänä vuonna, et ovakko palijoki harmaammat mitä tähän asti, ku saavat sällit hoiviinsa heti koulun päätyttyä pariksi viikkoo ja sitte sama homma uuresta viä tua heinäkuun lopus :D