Vietän erelleen leppoisia kesäpäiviä Isojoella ja äijä soittelee Maskun kuulumisia päivittäin. Parina viimme päivänä kuulumiset onki lähinnä ollu sitä, että voi #&%£$!! ku on kuuma, ja £@##&?! ku ei näin kuumalla pysty meneen korjaahan kattoo. Meillä siis on kattopelliis ollu talavesta asti reikä ja ku vihiroon olis  ollu aikaa reirata, tarvikkeet kasas ja appiukkoki olis keriinny jeleppihin, ni eikähän tuu taas helevetinmoinen helle niin ettei tartte eres kuvitella paiskivansa hommia pihalla, eikä ny varsinkaa misää katolla.

No, tänään äijä soitti ja kerto, että mulle oli tullu työkkäristä postia. Mä tietenki käskin aukasta kuoren heti ku aattelin, että siä on ehkä joku kehotus hakia jotaki tiettyä työpaikkaa. No eipä ollukkaa, vaan siä vinkattiin mua jostain kurssista. Tai no ainaki näin puhelimen välityksellä mä käsitin, että se oli lähinnä vinkki, että tuommoseen voisit hakia. Ja paree olis ollakki vaan vinkki eikä mikää "ja sinähän HAET tuonne taikka menetät työttömyysetuutesi 100 vuodeksi" -tyyppinen juttu, sillä mä kävin netistä kattomas, mikäs ihimeen kurssi oikeen oli kysees ja sen sepustuksen lujettuani en tienny, olisko pitäny itkee vai nauraa.

Kun mä näitä mun työttömyyskuvioita aikani kelailen, ni yleensä siitä on nauru kaukana ja tavallista onki, että mua vaan alakaa aharistaa ja vituttaa niin että väkisinki menee tuonne porun puolelle, mutta tällä kertaa tuli vaan lähinnä ihimeen typertyny olo, että ihan oikeesti, ootteko ny aiva varmasti tosisanne? Enkö mä justiin vähä aika sitte käyny siä teirän kipsas, tsekattiin onko siä rekisteriis mun tierot ajan tasalla ja kaipaisko jotain päivittämistä ja homma oli ok, ei oikeen mitää lisättävää eikä pois pyyhittävää? Ja sitte ootte kumminki sitä mieltä, että kas tässä olis tällanen sopiva pikku kurssi?

Voishan joku työllistymistä edistävä tai omaa osaamista täyrentävä koulutus ollakki ihan kivaa vaihtelua, mutta entäpä sitte tällanen, jonka kohderyhmänä on "alle 30-vuotiaat rakennus-, teollisuus-, kuljetus- ja toimistoalan ammattiin valmistuneet työnhakijat, joilla ei ole vielä työkokemusta" (tuo rimpsu on siis suora lainaus sen kurssin kuvauksesta)?

Pointti numero yks: taisin just täyttää sen verran, etten enää oo ALLE 30-vuotias, paitti tietysti jos tuo tarkottaa 30-vuotiaita ja sitä nuorempia.

Tuo eka oli ehkä pilikun viilausta, mutta pointti numero kaks: että oikeen rakennus-, teollisuus-, kuljetus- ja toimistoala?! Voisko joku kertoo, milloon mä oon valamistunu joltaki erellä mainituista aloista? Vai lasketaanko kemistin ammatti mukaan teollisuuteen vai? Miten musta tuntuu, että tuos on enempiki kyse vähä erilaisesta teollisuustyöstä, ihan ku ottaa huomioon nuo muut samas lausees luetellut alat.

Pointti numero kolome: mihin mun työkokemus, jota on ihan omalta alalta onnistuttu haaliin, on unohtunu? Tai ehkä täs huomioidaan raksa- ja nuista muista mainituista hommista saatu työkokemus, jota mulla ei luonnollisestikkaa oo, mutta mun mielestä se ei ihan riitä tekeen musta tohon kohderyhmään sopivaa.

Eikö nuolle kurssiille oo muuten tarpeeks osallistujia vai millä ihimeen perusteella mut kattotaan sopivaksi hakehen tuommoselle? Miks helevetis mä hakeutusin vapaaehtosesti jonnekki 30 päivän mittaselle kurssille, joka kuvauksensa puolesta sopii mulle ku ottatukka sialle ja että hankkisin plus maksaasin viä nuin lyhkäsen ajan tähäre hoitopaikan mukulalle? Kurssin sisältöki on lähinnä jotain yleistä lätinää työnhausta ja omien vahavuuksien kartottamista, ja sitte olis muutama hassu päivä työelämään tutustumista, eli suomeks sanoen työllistävä vaikutus ainaki meikälääsen tapaukses olis pyöree nolla. Ku Rami tulee Isojoelle taas perjantaina ja tuo sen postis tulleen lapun mukanansa, mä torellaki toivon, ettei siä lue millää pienellä präntillä, että mun on pakko ängetä itteni tuolle kurssille jos mielin viä joskus nähärä tililläni vilahtavan jotain työttömyyspennosia.