Joulukuun puolivälis heitin karkkilakkoni romukoppaan ja sehän oliki sitte ihan tajutonta suklaan mättämistä kuukauren loppuun asti. En mä ny ehkä ihan joka päivä tainnu karkkia vetää, mutta melekeen kumminki. Niin ja tietenki kaikkien joulun konvehtilootien takia oli pakko itte uhurautua ja kantaa kortensa kekohon, että täytyy nää ny huolehtia että tulevat syöryyksi pois, ennenku tammikuus taas karkkilakko alakaa uuresta. 

Mä oon täs jo aika kauvan pitäny tämmöstä yks karkkipäivä kuukaures -tyyppistä karkkilakkoo. Joskus jopa jätin karkkipäivän välihin kun ei ollu mitää järkevää syytä. Tarkotan, et mulle "järkevä syy syörä karkkia" on vaikkapa jotku pippalot, mökkiretki tai juhlat, mihinä karkkia on tarjolla. Joskus juhulien puuttees mä järkkäsin sitte ihan itte ittelleni karkkipäiviä ja niis ny ei ollu enää mitää tolokkua, kun piti enste ostaa sitä päivää varte järkyttävät jemmat sitä mässytettävää ja sitte se oli sellasta tajutonta vetämistä, eli heti kauheet överit jo aamusta, ja ku pahin ällötys oli ohi, ni eiku lisää vaan ääntä kohore. Sitte mietiin, että vittuako mä lakkoilen tälleen, jos mä kuitenki sitte yhyres päiväs vetäsen sen kuukauren satsin kerralla.

Mut joo, mulle jotenki mystisesti sopii lakot ja se syksyinen CellReset-kokeiluki oli ihan hyvä, siis siihen asti, kun oli paperilla tarkat ohojeet, että tätä syöt ja tän verta. Heti ku mulle antaa ns. vapaat käret, ni mähän otan niitä vapauksia sitte kaksin käsin oikeen. Mä en vaan opi syömään kohtuullisesti iliman, että rajotan eres jotaki. Kun vaahrotaan, että pitäs vaan oppia syömään "rennosti", ni mun tapaukses se tarkottaa sitä, että heivataan vaan kaikki säännöt rennosti vittuun ja porsastellaan rennosti kuinka sattuu (ja varsinki mätetään sitä makiaa misä tahansa muodos ja kilokaupalla) ja paino nousee ku raketti. Just äsköönen joulu oli tästä oikeen malliesimerkkien prototyyppien esikuvien äiti, isä ja jeesus. 

Niinpä mä jo hyvis ajois ennen joulua päätin, että tänä vuonna pistetään painonnousulle taas vaihteeks kampoihin ja karkkilakon lisäks vietän ns. pullattoman tammikuun. Ennenhän karkkilakko on koskenu siis vain karkkia ja sipsejä (plus jotain suolapähkinöitä yms), ja sitte oon saanu kuulla irvailua et toi on ihan ittensä huijaamista, et kieltäydyt karkista mut syöt kuitenki kaikenmaailman leipomuksia. No joo, mut enpähän leipomusten LISÄKSI syö karkkia, kai seki parempi on. Mut nyt mä kokeilen leikkiä totaalikieltäytyjää tammikuun ajan. Ainaki määrättyjen asioiren suhteen. 

Ja mitä nää määrätyt asiat ny sitte on? Mä en yritäkkää välttää täyrellisesti kaikkia maailman makeita juttuja. Tänään söin saatananmoisen kasan hedelmäsalaattia ja ihan olin kuulkaa törkeesti sinne sotkenu semmosen kaupan hedelmäcocktail-purkin sisälmykset sekahan! Varmaan kauheeta ittensä huijaamista tuoki jonku mielestä, mut pointti onki siinä, et jos mulla on kotona hedelmiä tai hedelmäsäilykkehiä, ni mä en ala ahamia niitä ku puolijauhoonen silloon ku tekee mieli jotaki herkkuja. Toista on jonku keksipaketin kans, etenki jos joku onnetoon on menny sen avaahan!

Joulun välipäivinä pitiki viä yks avattu keksipaketti tyhyjätä ihan silleen pois mua kiusaamasta, jotta mä jotenki jaksaisin tän kuun sietää niitä keksipakettia, mitä ei oo viä avattu. Mä siis koitan selevitä tän kuun iliman keksiä sun muita leivonnaisia. Mä oon vähä miettiny, että misä raja menis suolasten leipomusten suhteen. Mähän alotin tän vuoden rempseesti pitsaa syömällä, koska sehän ny on ihan ruokaa. Ei mitää kevyttä, mutta ruokaa. Tän vuoden toisena päivänä söin ranskanperunoota, ruokaa neki on eikä mitää kahavipöyrän herkkuja :D Et ehkä raja menee sit jossain suolasis piirakois tai semmosis, mitä ei yleensä syörä ruuaksi vaan josaki kekkereillä. Ja jos josaki kahavilas asioin, ni valkkaan sit jonku leivän niinku tänään, vaikka senki välis oli jotku jumalattomat majoneesisörsselit. Mut en ainakaa ottanu sitä pikkupitsaa tai vastaavaa. 

Jäätölön jättäminen pois tammikuun aijaksi ei oo temppu eikä mikää, koska mun jäden vetäminen painottuu aika hyvin nuolle kesäkuukausille - ja niitä jäätelöpäiviäki oon vähä koittanu jotenki rajata, koska muuten sitä tulis vedettyä vähä joka päivä... Myöskää sokeroitujen limpparien tai mehun kans ei oo ongelmaa, koska en niitä kovinkaa usein juo muutenkaa. En mä juo eres light-limsoja kovin usein. Energiajuomat on mun pienoinen pahe, mut niistäki käytän vaan jotaki vähäkalorisia versioita, joten en oo niitä ruvennu jättään pois luvusta, kun mun pahimmat koetinkivet on kuitenki tua syömä- eikä suinkaa juomapuolella!

Mä tempasin tän viikon alakuun pari CellReset-kuurin tyylistä suolatonta ja lähes sokeritonta päivää ni johan lähti meleki puolentoista kiloo turvotusta! Tänä aamuna kesti taas jotenki kattoo naamaansa peilistä kun pysty varmuurella sanohon, että kyllä se ihan ihimisen naama on, eikä mikää jalakapallo. Mut pikkusen olis viä työsarkaa et saa vaakalukeman sille tasolle, mihinä se meleko pitkään tuos jo oliki. Tulevan viikonlopun laivareissu ei ainakaa auta siinä yhtää, mä ku en sentäs mihkää tipattomalle oo ryhtyny..! 

Mut saa nähärä, onko tästä kuukauresta mihkää, vai keksinkö mä vain mitä eriskummallisempia kiertoteitä, kuten vaikka et rupian syömähän jotaki rusinoota pakettikaupalla siitä riemusta, et ne ei oo karkkia eikä niitä oo kukaa leiponu :D