Torstai alako ku mikä tahansa normaali päivä. Aamupalaa syöres kattelin netistä uutisotsikoita ja samalla silimiin osu uutinen ulukomailla kolaris kuolleesta suomalaasmiehestä.

Yleensä aina onnettomuusuutisiin törmätes sitä pohtii, että ei kai vaan tuo koske ketää mun tuttua. Menin sitte kattohon yhyren Ramin hyvän kaverin Facebook-sivua ku sen ikä sopi uutisis mainitun henkilön ikähän ja tiesin kaverin reissaavan siä, misä kolari oli tapahtunu. Tiesin kyllä, että eipä se kaveri ny joka liikettänsä Naamakirijaan raportoi, mutta josko se olis sattunu ihan tuoreeltaan pistähän sinne jotaki, ni tietäs ainaki, että siinä onnettomuures on ollu joku muu.

No, kaveri ei ollu tuoreeltansa päivittäny FB-statustansa, ja sen sijaan kaverin sivulta löyty jo muutama kommentti, joista sai päätellä kaverin lähteneen ulukomaanmatkalta ns. viimeselle matkalle :'(

Pari päivää meni ihanku josaki sumus. Ajatus kyseisen kaverin kuolemasta tuntu ihan vieraalta, epätorelliselta. Äh, joku on vain käsittäny väärin ja ihimiset sitte uskoo huhupuheisiin ja kiriottelee Facebookkiin mitä sattuu? Kohta se kaveri nauraa räkäsesti, että mä mitää kuollu oo, mistä se semmosta ootte keksiny? Muttaku yks ulukolaanen lehti julukasi lopulta sen onnettomuusuutisen yhteyres nimen ja kuvanki, ja kohta sen jäläkeen tuli asiasta muitten kaverien kautta ihan virallista tietoo, ni ei siinä enää auttanu huijata itteensä millää "entä jos" -ajatuksilla. 

Tää kaveri oli tuntenu Ramin jo jostain lapsuuresta asti, ja mä taas olin tuntenu sen yhtä kauvan ku oon tuntenu Raminki, eli kymmenen vuotta. Mun maailmas tää kaveri oli yks hauskimmista tyypeistä, mitä oon ikänä tuntenu. Sen seuras ei kyllä päässy tylsyys iskehen sen juttuja kuunnelles. Ja sillon ku tää kaveri viä viihty enimmäkseen Suomen kamaralla ja ku mulla ja Ramilla ei ollu kakaroita viihde-elämän rajottimina, ni monen monituisis illanistujaisis ja muis kekkereis tuli hengattua yhyres ja välihin sai nauraa ittensä aiva tärviölle, ja moni tän kaverin suusta lähteny heitto jäi elähän sisäpiirin vitsinä.

Viime vuosina tätä kaveria ei enää nähty yhtä taajaan ku aiemmin, koska tää oli aina useemman viikon putkeen töis, minkä jäläkeen sillä oli samanmittanen putki lomaa, ja useimmiten se suuntas lomien ajaksi ulukomaille. Nyt ei meinaa millää mennä tajuntaan, että tätä kaveria me ei nähärä enää koskaa. Mainio matka- ja huumorimies on poissa :'(