Väittävät, että joulu piristää niin mukavasti keskellä vuoden pimeintä aikaa. Joo niin varmaan, mut mistä vitusta sitä repis enerkiaa hoitaa kaikki jouluun liittyvät koukerot? Ja mä en eres satsaa jouluvalamisteluihin ihan hirveesti. Joululahajat lapsille ja muutamalle lähimmälle aikuselle, muutaman joulukortin kiriotus ja postittaminen (enkä torellakaa askartele itte yhtää mitää), vähä koristeluita kotio lasten mieliksi ja johki välihin joku piparienleivontasessio, tottakai kaupan valamistaikinasta. Silti musta tuntuu et oon ihan loppu, ja et nuo valamistelut ei oo mitää nautinnollisia piiperryksiä joulua orotelles vaan ne pakolliset pahat, millä saa omantunnon huutamasta, että vittu oot paska (joulu)ihiminen. 

Mä totesin, että kai täs jouluun valamistautuminenki vois ihan mukavaaki olla, jos vois keskittyä pelekästään siihen. Vuoden pimein, ankein ja paskin ajanjakso, ja pitääs jaksaa nuotten joulutouhujen lisäks koulun ja eskarin joulu/itsenäisyyspäivän hulinat, nuoremman sällin synttärivalamistelut sekä harrastusporukan jouluhässäkät harijotuksineen ja esiintymisineen. Helevetti ku muina vuodenaikoona sitä meinaa nukahtaa rattiin vaan ku on ajamas töistä kotio, mutta viimme päivinä silimät meinaa lurpsahtaa kii jo aamulla töihin mennes! 

Mä kävin viimme viikolla ostamas kirkasvalolampun. Ihan kiva muuten, mutta ei sitä mun valittemaa mallia ollukkaa varastos justiinsa ja uusi satsi tulos ens kuun puolella vasta. Niin tietysti! Olisin asioinu johonaki muus liikkees mutten perkele jaksanu. Tairanpa täs orotelles syörä suklaata pahimpaan enerkiavajeeseen. Naama kukkii niin että voin jouluaattona tuurata Petteri Punakuonoo. 

Voisko vaan pitää nuo kaikenmailman lukukausien päätösjuhulat täs vuoden vaihteen alla ja tuupata joulun vaikka johki helemikuulle? Silloin olis torennäkösempää päästä nauttihin valkeasta joulusta tää loskapaskanki luvatus maas ja päiväkki olis keriinny jo hiukka pirentyyn? Suurin osa porukasta muutenki antaa jouluvalojensa palaa liki huhtikuulle. Ni ja loppuus ne iänikuuset laihruttamiseen liittyvät ja joka kerta vituiksi menevät uuren vuoden lupauksetki, ku tietääs, että joulu on aika pian, ni aiva turha täs kuvitella mitää terveyskuuria tähän välihin. 

M'oon aiva varma että jouluressi vähenis jonku 150 % ku ei tarttisi kaikesta seleviytyä justiin silloon, ku voimat on muutenki kaikista vähimmillänsä. 

Mutta jos ei täs valtakunnas pystytä eres siitä saatanan kellojen kesä-/talaviaikaan siirtelystä pääseen erohon, ni saattaa olla, että joulun paikan muuttaminenki jää haaveeksi. Niinpä täytyy vaan pitää valamistelut maltillisina ja nauttia siitä, että erelleenki pääsee aattona valamiiseen pöytään syömään. 

Mut ettei tämäki kiriotus olisi pelekkää pimiästä ja kaamosvitutuksesta urputtamista, tempastaan jotaki pientä hauskaa loppukevennykseksi. Paitsi sitä ennen on mainittava, että potkasin tänään vasemman jalan isovarpaankynnen tuhannen pillun päreiksi kylyppärin kynnykseen. Huusin niin että Sisuki rupes poraahan. Mutta tulukoot täs sitä kevennystä, ku urhea Urho heti juoksi mulle ensiaputarvikkeita: paketillisen Muumi-laastareita! "Äiti, minkä värisen sinä mieluiten haluat?" "Mä haluan sen, mikä on kaikista suurin..."

Tänään Sisu kapsahti mun kaulaan ja rallatti, että "Mä tykkään susta niin että halkeen" :) "Lauloitko sä ton ihan mulle?" mä kysyyn. "Lauloin minä sitä vähän itsellenikin", poika vastas. Ja hetken päästä samainen miehenalaku heitti kaikki housut pois, hyppäs sohovalle ja ilimotti, että "Nyt minä twerkkaan!!!" Ja toises pääs sohovaa toinen sankari puhalteli kättänsä vasten prötiseviä ääniä ja sanoo tekevänsä käsipieruja. 

Kai se niin on, että pakko tää on pikkuusen olla hullu, jotta pysyys järjissänsä :D