En tiä monettakohan kertaa mä jo meinaan täs plokis jauhaa mun harrastuksista, mutta ku tää itte ploki on yks niistä, ni jollaki tätä täytyy aina saada jatkettua ja jos ei muuten ni jankkaamalla samoista asioosta :D

Tää teema vaan tuli (taas) mun mieleen ku olin täs viikonloppuna osallisena niinki hämäräperääses tapahtumas ku Folklandia-risteilyllä ja jos joku asiaan perehtymätön ei tiä mikä perkele seki muka on, ni se on vuosittainen kansanmusaan ja -tanssiin keskittyny risteily, eli paatti piukeena tanhuun jne hurahtaneita tyyppiä. 

Mähän joskus vissiin vuonna 2005 jurripäisäni lupasin kaverille, joka on harrastanu kansantanssia kakarasta asti, että JOO mäki voisin syksyllä tulla teirän ryhymään ja sinnehän mä sitte tuppasin itteni ja puujalakani, kunnes 2011 syksyllä loikkasin saman seuran kuoron puolelle maha pystys, ku Sisua pukkas ja halusin olla kuitenki toiminnas mukana ku oli tulos isompi konsertti kevääksi 2012 (mihkä muute Sisu pääsiki "maskotiksi"!). Nymmä oonki sitte jämpänny sinne kuorohon, mietiin kyllä tanssipuolelle palaamista mutta kuoros pääsee palijo helepommalla ku mun on huomattavasti näppärämpi opetella uusia lauluja ku uusia tanssikuvioita. 

Olin tua samaasella risteilyllä viimme vuonnaki (plus oon kaks kertaa ollu aiempinaki vuosina) ja silloon siä keskityttiin lähinnä ryyp... muista esityksistä ja tunnelmasta nautiskeluun, mutta tänä vuonna meirän ryhymä oli siä esiintymäs ittekki. Joutu siinä taas vähä turnauskestävyys koetukselle ku esiintyminen oli paluupäivän aamuna, mutta ihan hyvin sitä jakso vaikka sitä pikkusen yöunista tinkaski, ku ehtoolla tuli ryyp... nautiskeltua muista esityksistä ja tunnelmasta. Jees, mut kaikinpuolin hupaisat kekkerit ja oma esityski meni ihan hyvin, että ei muutaku ens vuonna uuresta!

En tiä onko mulla oikeen kauhiasti muita harrastuksiksi laskettavia puuhia ollukkaa viimme vuosina, jotenki nuo mukulat pitää sen verta kiireisinä (tai väsyneinä) ettei kauhiasti jaksa revetä mihkää ylimääräseen näpertelyyn. Tai oikeestaan pahin (luonne)vika on siinä, että musta olis kaikista parasta uppoutua johki puuhaan, kuten vaikkapa kirjaan tai jonku käsityön väkerrykseen, niinku tuntikausiksi kerrallansa, eikä mulla ny päivisin semmosta aikaa oo enää nykymailmas. Ellei sitte halua olla yöaktiivinen harrastelija, mutta olis sitä toisaalta tarpeen nukkuakki joskus eres vähä. Tai no mähän kyllä nukun muutenki vaan "vähä", että jos siitä viä vähentäs jonku kirjan ahmimisen tähäre ni mitähän siitäkää enää jäis jäljelle. 

No, nymmä täs yks päivä varsinaasen älynväläyksen sain ku oon täs vuosien varrella vähä itte värjänny villalankoja ja yks kerta vilikasin kaappihin ja mietiin, että kai nuostaki tarttis joskus jotaki teheräkki, ku niin jeesuksen kovalla vaivalla oon enste noukkinu värjäysaineksia pitkin mettiä ja pusikoota, ostanu apteekista sen seittemänmoista tököttiä ja käyttäny tuntikausia lankojen käsittelyyn, erimoisten liemien keittelyyn ja lopulta siihen varsinaiseen värjäämiseen. Niinpä mä päätin alakaa teknisesti helepon mutta työn määrältänsä arvatenki helevetinmoisen prokkiksen, eli rupesin muuntahan mun lankojani neliskanttisiksi palooksi, ja kun niitä on noin satatuhatta näprättynä ni niistä olis tarkotus teherä jonkukokonen viltti. Nähtäväksi vaan jää, että mihkä hermot piisaa: mahtuuko lopputuotteeseen kääriytyyn ihiminen vai kääpiö-Barbinukke. Niin, ja tekniikasta mainittakoot sen verta, että mä meinaan teherä sen peiton KUTOMALLA, vaikka sitte tulis kuka kielipoliisi väittähän, että se on oikeesti "neulomista". No joo, ehkä muualla mailmas voi olla, paitti Etelä-Pohojammaalla. 

Joskus taannoin sitä saatto sanoo harrastuksiksensa mökkeilyä ja kalastamista, mutta jos tätä nykyä nuota pääsee tekehen about kerran vuodes ni ehkä "harrastus" on vähä harhaanjohtava termi. Enkä mä tiä onko ny mikää musiikin kuuntelukaa harrastus, jos sitä tekee lähinnä sillon ku liikkuu autolla johki. Mut työmatkoilla, heti ku on muksut nakannu päiväkotihin ni täytyy kostaa musankuunteluhetkien harvalukuusuus pistämällä volumet tappihin niin että varmaan soi musiikki korvis lopun päivää!

Ja mitä musiikkia mä sitte tapaan kuunnella? No viimme aikoona sitä on muksujen vaatimuksesta täytyny vähä avartaa mailmankuvaa ja niinpä meillä raikaa aiemmin totuttuun nähären niinki eksoottiset artistit ku Robin ja Cheek, mutta jos itte saan teherä musavalinnan ni aika usein huomaan luukuttavani jotaki metalliörinää (ja tuos valos mun mieltymys myös kansanmusaan saattaaki joittenki mielestä kuulostaa vähä kummalliselta yhyristelmältä). Mut täytyyhän sitä ny näitten mummopuuhien (syksyinen sienestys ja marjastus, kutema- eikäku kutomahommat, kuorolaulu...) seas olla jotaki vähä räyhäkämpääki :D

Kello olis jo aika paljo ja kirottu innostuksen kipinä meinaa tempasta mukaansa, vaikka muuten oon ollu koko päivän silimät ristis ja toinen jalaka haudas darr... risteilyväsymykseni kans, mutta mä jo tuos tein valamiiksi yhyren lapuskan tulevaa vilttiäni varte ja ihan täs vois väsätä lisää vaikka aamuun asti. Et ei riitä että jauhan plokipaskaa näinki myöhään ni sitte tekis viä mieli jatkaa kudinpuikottamista sen päälle :D Mä teen ny ennustuksen vuoteen 2014 ja siinä sanotaan seuraavaa, että lähitulevaisuures on tarjolla joko entistäki typistetympiä yöunia taikka äkillisen käsityöhurahruksen viäki äkillisempi sammahtaminen... No mut hei onpa eres jotaki luvas tällekki vuodelle :D